Nieuws

Een maatwerkoplossing tussen Shopfloor en het planningsprogramma

Een productiebedrijf dat gespecialiseerd is in kunststof rotatiegieten loopt tegen planningsproblemen aan. Dit komt doordat de standaard planningsoplossing en Shopfloor functionaliteit in het ERP-pakket uitgaat van een planning in tijd. Dit bedrijf plant echter in aantallen producten. Ze maken verschillende soorten eindproducten met allemaal hun eigen productieproces. Afhankelijk van de grootte van het product lopen er zelfs meerdere productieprocessen tegelijk. Een maatwerk oplossing is dus nodig. Daarvoor schakelen ze 4EF in.

Onze consultant gaat eerst met de klant om de tafel om het productieproces inzichtelijk te krijgen. Hij luistert naar de wens van de klant en bespreekt dan wat er mogelijk is. Onze consultant maakt inzichtelijk welke aanpassingen noodzakelijk zijn. Samen met de klant besluiten we wat prioriteit heeft. Het project is opgedeeld in fases zodat de klant zo snel mogelijk aan de slag kan met de eerste verbeteringen. Onze consultants hebben veel ervaring met de bedrijfsprocessen van productiebedrijven en denken actief mee met de klant. Dit gaat verder dan een advies gebaseerd op aanpassingen in de software, of een oplossing enkel vanuit het perspectief van een softwareontwikkelaar.

De verschillende eindproducten worden in een aantal stappen geproduceerd. Deze stappen hebben een verschillende doorlooptijd. En dus ook een verschillende manier van plannen en registreren. Voor iedere stap is aparte productieregistratie nodig. Alle productiestappen worden wel op eenduidige manier in het ERP systeem vastgelegd. De systemen kunnen alleen optimaal worden gebruikt als het ook als zodanig is ingericht.

Het planningsprogramma dat als maatwerkmodule ontwikkeld wordt, werkt als aanvulling op de bestaande standaard shopfloor functionaliteit. De klant kan plannen in producten. Afkeur is helaas veel voorkomend en inherent aan het productieproces. Afkeur wordt automatisch opnieuw gepland om aan de vraag van de klant te voldoen.  Eventuele problemen en vertragingen die ontstaan in het productieproces worden direct weergegeven in aantal producten en de planner van het bedrijf kan goed in de gaten houden of het product nog binnen de deadline geproduceerd kan worden. Reeds gefabriceerde producten worden ook per product geregistreerd. Het verbruikte materiaal wordt automatisch geboekt in de administratie.

De klant heeft nu een totaaloplossing die aansluit bij zijn bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen ze efficiënter produceren, en hebben ze een hele grote stap gezet in het gebruiksgemak. De betrokkenheid 4EF is echter niet geëindigd niet bij het opleveren van de plannings- en productieregistratie oplossing. We blijven de klant waar gewenst adviseren over procesverbeteringen inrichting en aanpassingen. Hiermee komt de klant tot een beter eindresultaat.

 

Direct weten wat wij voor jou kunnen doen?

Neem contact met ons op en we voorzien je graag vrijblijvend van advies. We gaan graag samen met jou aan de slag om de efficiency binnen jouw bedrijf naar het volgende level te tillen.

phone0570769046