

SMA
Efficiënt werken met de goederenontvangst app

Efficiënt werken met de goederenontvangst app
SMA BV, gevestigd in Mierlo, bouwt al meer dan 40 jaar machines en installaties voor diverse toepassingen en is specialist in luchtvrachtafhandelingssystemen. Continu is SMA bezig met het ontwikkelen en uitwerken van nieuwe ideeën op het gebied van machines. Voor het ontvangen van materialen gebruikte SMA voorheen enkel het Ridder iQ systeem. Met dit ERP systeem konden ze aangeven waar in het magazijn binnenkomende materialen werden opgeslagen. Nu heeft 4EF met de input van SMA een goederenontvangst app gebouwd waarmee SMA nog efficiënter te werk kan gaan. Paul Vossen van SMA: “Met het Ridder iQ systeem konden wij aan elk onderdeel dat binnenkwam een locatie koppelen, zo wist je precies waar een onderdeel was opgeslagen. Het enige wat er ontbrak is dat we niet konden zien voor welke bewerking het onderdeel was bestemd. Dit is voor ons belangrijke informatie. Deze misten we, daarom hebben we contact gezocht met 4EF.”
Met de goederenontvangst app is het opslaan van onderdelen een stuk eenvoudiger geworden voor SMA. In de app kunnen zij voor elk artikel zien bij welke bewerking het hoort. Zo kunnen alle onderdelen voor dezelfde bewerking op dezelfde locatie opgeslagen worden. Het aantal magazijnlocaties wordt hierdoor sterk gereduceerd. Naast ruimte, scheelt dit veel tijd in het zoeken naar onderdelen. Paul Vossen: “Het aantal magazijnlocaties is sterk gereduceerd omdat de goederenontvangst app laat zien welke locaties al in gebruik zijn voor een bepaalde machine. De nieuw ontvangen onderdelen kunnen dan eenvoudig worden toegevoegd aan deze locaties. Met het gereduceerde aantal magazijnplekken is het werk daardoor een stuk eenvoudiger en overzichtelijker geworden” De mensen die gebruik maken van de goederenontvangst app zijn ook zeer enthousiast. Verbeterpunten die ontstonden tijdens het gebruik van de app zijn door 4EF opgepakt, zo voldoet de app volledig aan de wensen van SMA. “De samenwerking met 4EF verliep erg soepel. Eerst hebben ze ons vraagstuk uitgebreid bekeken en een vraagspecificatie opgesteld. Naar aanleiding van de vraagspecificatie kon 4EF een prijs vaststellen. Hierdoor wisten we vooraf precies waar we aan toe waren en was er achteraf geen discussie over meerwerk. Ons doel “onderdelen per bewerking op zo weinig mogelijk locaties opslaan in het magazijn” is bereikt. Nu hoeven we niet meer door het hele magazijn voor de juiste onderdelen waardoor we een stuk efficiënter kunnen werken.”
Back to cases overview
View next case
Neem contact met ons op en we voorzien je graag vrijblijvend van advies. We gaan graag samen met jou aan de slag om de efficiency binnen jouw bedrijf naar het volgende level te tillen.